Cerita buat Aidah Kasri dan Zetty Chomel...

Entry kali ni adalah entry penyelesaian hutang aku kepada Cik Aidah dan juga Cik Zetty ... hehehehe... (Maaf ye korang.. akak terlupa....)

Aku teringat sebab seminggu mak kat sini aku asik nampak KUIH TAT. (Isk.. sedey... mak sudah balik ke kampung pagi tadi...) Mak sampai sini hari Jumaat minggu lepas. Sabtu tu dia dah sibuk tanya aku ada tak kuih tat yang sedap jual kat Petronas dekat dengan rumah aku tu... Haih.... Actually, raya lepas mak dah soh beli tat yang sedap.. Tapi dek kerana Mr. Hubby dah "belenger" (hehehehehehe) dan ala-ala fobia dengan kuih tat, maka aku pon tak lah beli kuih tat yang sedap.. (cian korang kan.. akak x beli kuih tat korang.....) lagipon sebelum balik kg untuk raya hari tuh, memang x de dah stock kuih tat kat Petronas tu....

Korang, cerita pasal kuih tat adalah begini.. (aku dah gelak dulu dah.......) Few years back, ada sorang kakak kat ofis ni jual kuih raya. Kuih paling laris adalah tat gulung... memang sedap lah...dah rasa tat dia memang x kan rasa nyaman bila rasa kuih tat yang lain. Masa tu, Mr. Hubby pon ckp sedap. Aku beli sebotol (50 biji) pon x cukup lah untuk kita 2 orang... Sebab lepas semayang terawih memang nak makan kuih tu.. Addicted jadinya.... So next year aku beli lagi dan thn seterusnya, aku beli 300 biji.. 100 mak aku, 100 mak mertua aku, 100 lagi untuk kitorang dan tetamu yang akan datang rumah....

Masa tu, kat rumah kitorang cuma ada 3 jenis kuih jer.. termasuk tat tu lah.. dan juga kerepek yang telah dirembat dari rumah mak aku dan mak mertua aku... Kengkawan saya yang datang beraya boleh dikira, kawan Mr. Hubby langsung tak de yang datang... hohohohooooo... Bila ada makan-makan hari raya kat ofis aku, semua ofismate x mahu makan kuih tat itu.. Sebab depa pon beli jugak... Cuma bebudak despatch yang pelahap je lah yang tolong habiskan.... So, yang sebotol kat rumah aku tu, yang baru luak sikit tu dok elok dalam almari... Dari sehari ke sehari sampailah raya habis.... (Masa tu aku dah muak dah dengan tat....)

Oleh kerana Mr. Hubby adalah seorang yang sangat baik, lepas lebih kurang 2 minggu bebel kan aku sebab beli banyak sangat, dia pon makan lah sebiji tat sehari sebagai sarapan pagi sampailah kuih tat tu habis.... Korang boleh bayang kan tak? Kalau aku, aku dah muntah dah.. Hari-hari masa dia amik kuih tat tu dia akan tanya aku, " Nak tak?"... hahahahhahahaaa... Memang tak lah kan.. !!!! Nak dijadikan cerita, masa tu kakak angkat aku pon baru belajar buat kuih tat dengan mak dia and dia bagi aku sebotol... Aku dah nak terjeluak dah nengok tat.... tapi aku tetap senyum.. sebagi sokongan aku kepada dia atas usaha cemerlang dia belajar buat kuih raya....... Lepas Mr. Hubby dapat tau, dia tepuk dahi dan cakap, "Lelama muka abang pon macam tat...".. Hihihihiiii......

Hari last penyeksaan Mr. Hubby makan tat (hehehehehehe) dia siap-siap bagi warning kat aku dah... NO MORE TART FOR RAYA AFTER THIS.. FOREVER..... Aku cuma bagi senyuman paling chomel buat dia.. dengan harapan dia tak berdendam dengan aku sebab dia yang kena habiskan tat tu.. Kah..kah...kah..kah..kah... (Jahat je kan.. tak derhaka kat suami kan?!!!!) Serius...masa ni aku bayangkan Mr. Hubby masukkan tat dalam mulut, kunyah dan telan sehingga meleleh air mata dia sebab berjaya habiskan tat yang terakhir....... Hahahaaaaa...

Dan kerana itulah selepas itu aku and Mr. Hubby adalah allergic dengan kuih tat. Kalau gi beraya, ternampak kuih tat dulu memang terbantut lah selera... Tahun ni rumah kitorang x de kuih raya pon... Nasib baik En. Rashdan bagi satu,, Tengkiu Rash.. hehhehehehehe... Macam biasa, yang lain kutip2 kuih yang sedap sahaja dari rumah mak & mak mertua...

Tapi kan korang, lepas mak bagi rasa kuih tat yang sedap dia beli kat Petronas tu, aku ada nampak macam Mr. Hubby makan lagi selepas itu... Dia dah tak belenger ker?!!! Kalau yer, mungkin korang boleh paksa dia beli kuih tat korang tahun depan...  Horayyyy!! (Komisen gua jgn lupa deh!!)

By the way, aku rasa kuih tat Petronas tu memang sedap lah kot, sebab mak makan banyak giler!!!! Siap kol orang yang buat tat tu.... Ayat mak " Tat awak sedap sangat! Banyak dah saya makan... Habis je beli lagi..." .. Hihihii... Lawak lah mak ni.. (Isk..isk..isk... sedey sbb balik rumah lepas ni mak dah tak de.. baik kampung dah.........huhuhuuuu)...


Alhamdulillah... hutang gua dah langsai..... :)

Comments

Popular Posts