Monday, January 25, 2010

Drama Kacang Botol

Babak I

Dalam NSK , orang ramai sibuk shopping barang dapur... Tetiba bunyi tipon...
Mak : Hello...
Aku : Ello mak...
Mak : Awak buat apa?
Aku : Ada kat NSK ni.. nak cari barang masak..
Mak : Wah.. nak masak apa?
Aku : Ntah lah.. nak masak asam pedas ikan pari kot mak...
Mak : Sedapnya... (ada sendu + sedikit sedu di suaranya...)
Aku : Napa mak? mak demam ker?
Mak : Tak lah...... (lagi ada sendu...)
Aku : Selsema ker?
Mak : Tak.....(sendu dah jadi esakan kecil....)

Dalam hati aku : mak kenapa plak ni nangis2 nih...

Aku : Mak, kenapa mak...
Mak : Mak sedih tengok kacang botol nih.... (esakan lebih kuat...)
Aku : Kenapa plak? mana dapat kacang botol?
Mak : Tepi rumah lah, mak petik... tapi semua dh tua...banyak ni satu baldi..(cerita sambil nagis...)
Aku : Kenapa nya mak..ish..mak jgn lah nangis...kenapa ni mak....
Mak : Mak sedih tengok sbb teringat mak macam kacang botol ni..bila dah tua semua orang x nak..semua orang nak kacang botol yang muda, rangup, sedap... Kalau dah tua semua x nak, x hingin... ( Sedu + tangisan lebih deras...)
Aku : Mmmmmm.... mak...(Aku terkedu...)
Mak : Bapak dah dengan aktiviti sendiri, adik pon sama... semua x hiraukan kacang botol tua...

Adoii.... mak aku ni mesti kena rejection ni.. Bapak mesti x nak teman dia buat bisnes ni... Aku pon dah bergenang air mata dah ni...

Tetiba ...
Mak : Mak nak cakap tu jer, Mak Eton mana?
Aku : (Sambil kebingungan..) Ada, tido lagi...
Mak : Anak dara ni memang... si Totok mana? (Melet)
Aku : Tadi masa nak kuar tadi dia tengok TV..
Mak : Sore sapa tu?
Aku : Owh.. Nia ni.. dia tido rumah mlm tadi.. nak ikut indot balik...
Mak : Yelah.. (sedikit sendu lagi...)
Aku : Mak jgn lah sedih sgt......
Mak : ( Dalam sendu..) Ni nak citer...Anti kol, jmput kekah Iris... ( sedu..)
Aku : Mak dtg tak?
Mak : Ntah lah..bapak tu bukan nak kalau ajak gi mana2.... Asik aktiviti dia jer...

Hah!!! Kan aku dah agak dah.. mesti bapak x nak ikut dia nih... Sedihlah tu sebb bila bapak terpaksa ikut, bapak x bercakap ngan mak...

Babak II

Dalam ofis, dlm mata tgh layu2, telefon berbunyi..Kringggg....
Aku : Hello, apasal?
Adi : Weh.. (ketawa2).aku dh cakap ngan mak ko...
Aku : Apa cer?
Adi : Mak ko dah ketawa...

Nengok...sebel deh... bila Adi kol, dia dh gelak2...

Aku : Aku dah kata dah...dia dh ok lah tu..
Adi : Aku tanya mak, apa cer pastu mak ketawa je weh..
Aku : Mak x cakap pape ker?
Adi : Aku tanya lah ..Apa ni mak, drama kacang botol nih... Mak ketawa je...Cam gelihati sgt...
Aku : Herm.. dah nangis kat aku semalam...hari ni gelak tawa ngan ko...
Adi : Mak kata, cerita nanti bila jumpa, x best citer dalam tipon...

Erk.... siut jer.... nak bergosip lagi... Haih.. mmg lah aku ni Channel Citra... Sesuai lah Adi Channel Warna...
tapi aku terpikir... bestnya kalau aku dapat cuti lama teman mak je kan...
Isk...tetiba je aku sebak.....

Thursday, January 21, 2010

Soalan untuk soalan?!! Cane eh?

Soalan 1 - kenapa lah aku x macam dia?
Biasa kan dengar soalan ni? Aku pun penah gak pikir cam ni..Tapi lepas tu aku pon terpikir balik, Bukan kah manusia tu diciptakan dengan bahagian masing2..Jadi kenapa mesti kita nak compare2 dengan orang lain. Rasanya boleh kalau nak buat perbandingan, tapi perbandingan yang sihat lah kan...,,Contohnya, kenapa dia boleh berjaya, aku x boleh plak?.. Ha tu yang bagus...

Soalan 2 - Kenapa nasib aku malang je selalu?
Bukan ke manusia tu dicipta pakej sekali dengan ujian dalam kehidupan.. Kenapa kita nak mengenang nasib malang? Kenapa mesti nak salahkan takdir? Bila dah malang macam ni, start lah drama air mata, masa ni jugak lah teringat kat yang SATU tu.. Kalau x malang, jimbaan tak hengat dunia. But at least golongan ni masih boleh kembali ke pangkal jalan... Yang x boleh blah tu, dah la x pernah nk bersyukur, bila dah dapat malang lagi nak salahkan Tuhan tu x adil.. Cetek benor imannya....

Soalan 3 - Kenapa aku dilahirkan jadi orang miskin?
Ya Allah, ni lah orang yang paling tak bersyukur..... Berbalik pada kenyataan aku tadi, semua orang dah ada bahagian masing2... mesti ada sebab kenapa seseorang tu dilahirkan begitu dan begini... Betol tak?!

Soalan 4 - (Soklan yang aku perlukan jawapan) - kenapa orang suka tuding jari kat orang lain?
Aku pelik lah kenapa ada orang yang suka lepas tanggungjawab.. X berani nak mengaku kesalahan sendiri.. Kenapa nak sangkut paut kan orang lain? Dah lah libatkan orang, x nak mengaku plak, nak lepas tangan jer... Kita yang x buat salah, kena orang buat salah x kena.. Kadang2 yang tak de kena mengena pon dipersalahkan.. tetiba jer...

Soalan 5 - Susah sangat ke nak terima orang yang dah berubah?
Kenapa orang yang pernah buat silap dulu, bila dia berubah susah sangat nak diterima? Aku x paham camne orang boleh ngaku diri dia tu baik dan orang lain jahat. Lepas tu bila ada apa2 kejadian buruk berlaku, orang tu jugak yang jahat padahal x de sekuman pon dia masuk campur.. pelik sungguh lah orang menilai orang sekarang ni. Jangan nanti yang ngaku diri dia baik tu sebenarnya berhati busuk....

Soalan 6 - Kenapa orang x suka aku?
Kalau soklan ni, maknanya kena muhasabah diri balik lah kan..heheheheeee.. tapi soklan ni bukan untuk ku...

Sebenarnya, orang tanya ke aku... So aku boleh jawap sket jer.. yang lain tu ada sapa boleh tulung?!!!! Ngee Ngeeee....

P/s : Muhasabah untuk diriku (soklan 1-3) heheheheeee

Wednesday, January 20, 2010

4th Anniversary....

Rupanya dh 4 tahun aku kawen... Heheeeee... Kejap je masa berlalu..
Herm.. kadang-kadang rindukan masa SINGLE.. huhuhuh tapi x dinafikan BERDUA LEBIH BAIK... dan aku mengharapkan tahun ni akan bertambah jadi TIGA..EMPAT terus pon ok... (larat ke nak mengandungkan twin?!!!) ngee.....

Sesungguhnya aku bersyukur menjadi sebahagian dari kehidupan dia.. Terima kasih sebab pilih aku..(Eiii..ngee.nge....(-_-)")

Aku akan terus berusaha untuk jadi isteri yang terbaik!!! Yeah... hehehehehe...

HEPI ANNIVERSARY YANG!!!!!!!


Monday, January 4, 2010

YEAR 2010..

Its 2010 now... mcm biasa azam ku yg satu ni x tercapai lagi..heheheheee...
...
.
.
.
....

Apa nk buat ek?!!! Hermm.... tengok lah tahun ni..
Strategi baru dah di susun...Tunggu lah kan...
Emi Dino says " jadi lebih baik dari tahun lepas...." hehehe - ZIFI = "baik punya!!!!!"
Guys, pray for me ok...

"Ya Allah, semoga kau perkenankan doaku, kerana kau Maha Mendengar dan Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani....Amin"

September 2018

Yeah..berakhirlah sudah cuti-cuti berangkai bulan September ni... Syok sungguh bercuti sampai rasa nk cuti terus dari bekerja.. Hehehehehe ...