Soalan untuk soalan?!! Cane eh?

Soalan 1 - kenapa lah aku x macam dia?
Biasa kan dengar soalan ni? Aku pun penah gak pikir cam ni..Tapi lepas tu aku pon terpikir balik, Bukan kah manusia tu diciptakan dengan bahagian masing2..Jadi kenapa mesti kita nak compare2 dengan orang lain. Rasanya boleh kalau nak buat perbandingan, tapi perbandingan yang sihat lah kan...,,Contohnya, kenapa dia boleh berjaya, aku x boleh plak?.. Ha tu yang bagus...

Soalan 2 - Kenapa nasib aku malang je selalu?
Bukan ke manusia tu dicipta pakej sekali dengan ujian dalam kehidupan.. Kenapa kita nak mengenang nasib malang? Kenapa mesti nak salahkan takdir? Bila dah malang macam ni, start lah drama air mata, masa ni jugak lah teringat kat yang SATU tu.. Kalau x malang, jimbaan tak hengat dunia. But at least golongan ni masih boleh kembali ke pangkal jalan... Yang x boleh blah tu, dah la x pernah nk bersyukur, bila dah dapat malang lagi nak salahkan Tuhan tu x adil.. Cetek benor imannya....

Soalan 3 - Kenapa aku dilahirkan jadi orang miskin?
Ya Allah, ni lah orang yang paling tak bersyukur..... Berbalik pada kenyataan aku tadi, semua orang dah ada bahagian masing2... mesti ada sebab kenapa seseorang tu dilahirkan begitu dan begini... Betol tak?!

Soalan 4 - (Soklan yang aku perlukan jawapan) - kenapa orang suka tuding jari kat orang lain?
Aku pelik lah kenapa ada orang yang suka lepas tanggungjawab.. X berani nak mengaku kesalahan sendiri.. Kenapa nak sangkut paut kan orang lain? Dah lah libatkan orang, x nak mengaku plak, nak lepas tangan jer... Kita yang x buat salah, kena orang buat salah x kena.. Kadang2 yang tak de kena mengena pon dipersalahkan.. tetiba jer...

Soalan 5 - Susah sangat ke nak terima orang yang dah berubah?
Kenapa orang yang pernah buat silap dulu, bila dia berubah susah sangat nak diterima? Aku x paham camne orang boleh ngaku diri dia tu baik dan orang lain jahat. Lepas tu bila ada apa2 kejadian buruk berlaku, orang tu jugak yang jahat padahal x de sekuman pon dia masuk campur.. pelik sungguh lah orang menilai orang sekarang ni. Jangan nanti yang ngaku diri dia baik tu sebenarnya berhati busuk....

Soalan 6 - Kenapa orang x suka aku?
Kalau soklan ni, maknanya kena muhasabah diri balik lah kan..heheheheeee.. tapi soklan ni bukan untuk ku...

Sebenarnya, orang tanya ke aku... So aku boleh jawap sket jer.. yang lain tu ada sapa boleh tulung?!!!! Ngee Ngeeee....

P/s : Muhasabah untuk diriku (soklan 1-3) heheheheeee

Comments

Popular posts from this blog

2017

TANCUM

MENCIK MERECIK!