LEMPENG

Hari ni masuk kerja dengan kepala sedikit berat.. Tapi bila K.Lina datang bawak LEMPENG dengan sambal tumis yang mak dia masak, mata aku jadi segar sikit, kepala pon hilang sikit sakitnya.. Sedap sungguh dapat makan lempeng cecah sambal tumis... *slrupppp...*

Korang tau tak lempeng? Ada budak opis aku tak tau lempeng. Diorang kata x pernah jumpa. Ada yang kata lempeng ni memang makanan orang Johor. Ye ker? Yang aku tau lempeng tu makanan orang jawa.. hahhaaa.. sebab kitorang kan orang jawa.. bapak cerita masa kecik2 hidangan makanan feveretnya adalah lempeng.. sampai sekarang pon sama... Kalau buat lempeng, laju bapak makan... X de cicahnya pon bapak boleh habiskan semua....

Tadi kakak di opis baru tanya camne nak buat lempeng.. Nak tergelak aku bila dia nak bayar orang masakkan lempeng untuk dia.. Mak aih...betul boleh buat duit nih!!!.. Yelah kan, nak buat lempeng tu dah lah senang giler, setakat tepung garam, air dan tepung... kacau2... lepas tu ratakan kat kuali jer... Tapi sebab vitamin M lebih dalam badan aku ni.. yang senang tu pon jadi susah lah kan. Malah aku pon siap sokong kaka yang nk order lempeng tu.. Eii..kalau mak aku tau..aku bukan makan lempeng, makan lempang sudahnya.. hahahahahaha....

Ada juga yang tanya macam mana nak buat lempeng yang lembut.. Sonang ba itu.. Campurkan telur sebiji dalam acuan tepung tu... Pukul laju2..( *bukan pukul cam pukul orang tau* kekekee) Kalau malas pukul laju2 blender.. confirm sebati dan padu dan padat...! Lepas tu masak la...

Ada yang suka biar bulat camtu jer. ada yang suka digulung, dan ada juga yang suka dipotong2 lepas digulung.. Itu semua ikut citarasa masing2 lah kan...

Lempeng ni pon ada macam2 jenis tau..lempeng kelapa, lempeng pisang, lempeng gula merah.. Tu yang aku tau lah.. yang memang pernah aku buat masa zaman anak dara dulu.. Yolah masa tu penganggur terhormat a.k.a buruh kasar di rumah..macam2 lah masakan aku buat.. (*opss..bukan nak kata aku pandai masak ok..tapi agak pandai lah..uhuks!)

Alamak...terliur plak aku dibuatnya terbayangkan lempeng kelapa mak... Nasib baik esok dah jumaat.. Ada can makan lempeng kelapa mak.. Slrupppp.... (*kesat air liur..kekekekekek)

Dah lah korang..gi buat lempeng...pastu bagi aku sikit.. hihiii...Adios!

Ini gambar ehsan En. Google....bukan yang k.lina punya..Nanti aku upload pulak lempeng yang mak buat ok.... Nampak menyelerakan kan?!!

Comments

Popular posts from this blog

2017

TANCUM

MENCIK MERECIK!