S.A.B.A.R

"Hai orang-orang beriman, bersabarlah dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap sedia (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung." (Ali-Imran:200)

 Sabar itu adalah satu sifat manusia. Sabar itu mengandungi pelbagai pengertian dan makna. Kalau kita tengok balik semua perkara memerlukan dan menuntut kesabaran. Dalam apa jua perbuatan kita semua nya ada kaitan dengan sabar.

Contohnya, aku nak buat entry ni pun aku kena sabar sebab kalau aku main boh je, takut jadi melalut entry aku kan? Nak on laptop Mr. Hubby ni pon kena sabar yang banyak sebab menggunakan harta Mr. Hubby perlu berhati-hati... *Haih!* Memang lah hidup kita ni sentiasa butuhkan sabar ..(ewahhhh!!)


Selalu nya bila kita ada masalah orang akan soh kita bersabar banyak-banyak.. Kenapa? Sebab itu je ke yang diorang boleh cakap kat kita bila kita tengah susah, resah, gelabah, tak tenteram?!Mungkin ramai yang tak tahu, atau ramai yang dah tahu tapi buat-buat tak tahu... Bila kita sabar kita dapat tenangkan diri.. Bila kita sabar, kita dapat berfikir dengan betul, dan bila kita sabar kita akan dapat ganjaran dan kemanisan dari Tuhan.


Aku baru baca tadi masa aku tengah sibuk google something satu artikel pasal sabar. Sabar tu ada 5 jenis. (ada yang kata 4 jenis jer...). 

1. Sabar terhadap kesusahan dan bala bencana yang menimpa pada manusia biasa, bahkan di kalangan nabi.

Antara yang dirumuskan al-Quran ialah sabar dalam bentuk ini termasuklah bersabar dengan kefakiran atau kelaparan, bersabar terhadap kesakitan, ketika peperangan dan ketakutan, kerana kehilangan wang, kehilangan jiwa dan harta benda. Zaman la ni , perang x de lah kot. Sabar atas bencana kehilangan jiwa zaman dulu sekurang-kurangnya x lah menyedihkan sangat sebab dulu ramai mati sebab berperang. Sekarang ni kehilangan jiwa a.k. a mati lebih banyak sebab merempit, bunuh orang suka hati dan ragut. Agaknya macam manalah keluarga mangsa tu BERSABAR menanggung bencana tu kan?!!! Masya-Allah..



Rasanya juga berperasaan sedih tu termasuk dalam jenis sabar yang ini. tak kiralah sedih sebab apa. (sedih yang x berkaitan dengan yang dah disebutkan di atas....) Selagi perlu bersabar.. (Yes INDOT.. terus sabar!!!!)

2. Sabar terhadap keinginan nafsu yang menjadi urusan syaitan. Antaranya sabar atas tarikan dan runtunan nafsu yang rendah dan hina, termasuk bersabar dari menurut perasaan marah.


Macam mana nak elakkan rasa marah? Dengan sabar dan tambahkan kesabaran. Pernah tanya tak kalau x boleh tahan marah macam mana? Aku tak jumpa jawapan lagi untuk soklan tu.. Try gak google tapi blom jumpa. Rasanya nak kena cari kat kedai buku lah..... Tapi kalau orang suka buat kita marah? Orang yang suka naikkan marah kita cam ner? Kita tak cukup sabar or kita tak cukup beriman?

3. Sabar terhadap kemewahan. Ini termasuk bersabar terhadap kenikmatan orang lain, seperti orang kafir dan golongan taghut yang pada lahirnya nikmat tetapi pada batinnya adalah azab.

4. Sabar terhadap ketaatan yang sememangnya banyak halangan. Nafsu itu tabiatnya liar dan tidak suka kepada pengabdian, malah malas pula untuk melaksanakan amal ketaatan.

Kesabaran ini memerlukan tiga peringkat:

# Sebelum dapat melaksanakan sesuatu ketaatan, perlulah memperbaiki niat dan ikhlas, sabar daripada riak yang merosakkan dan sabar untuk menguatkan keazaman.

# Ketika mengerjakan ketaatan, hendaklah sentiasa berjaga dan berwaspada daripada faktor yang boleh melemahkannya.

# Selepas mengerjakannya hendaklah bersifat sabar daripada melakukan suatu yang membatalkan amal ketaatannya.

5. Sabar terhadap kesusahan berdakwah ke jalan Allah. Dakwah ke jalan Allah adalah suatu usaha mulia dan suci. Ia adalah warisan daripada rasul dan nabi, mempunyai halangan dari musuh kebenaran dan kebaikan.


Sabar yang ke-5 ni sabar yang paling susah untuk aku.. hehehheheeee.. (yang lain bukan ah senang.. huhuhuhu) Aku pasti kelima-lima ni semua adalah berkaitan. Sebab kalau kita boleh hadapi dugaan dan bencana yang no. 1 tu dengan rasa sabar, insya-Allah kita boleh juga tempuh dugaan dan halangan berdakwah ke jalan Allah. Kita perlu sentiasa sabar dan tambahkan kesabaran....Sebab bila kita belajar bersabar banyak manfaat yang kita dapat.. Lagipon manusia zaman sekarang ni yang diberi pelbagai dugaan dan cobaan tergolong dari tiga golongan :-


1. Golongan yang redha dan sentiasa tenang hadapai ujian. Dimana ganjaran bagi golongan ini adalah diangkat darjat mereka.


2. Golongan yang gelisah tetapi tidak membantah. Ganjaran bagi mereka ini adalah dihapuskan dosa.


3. Golongan yang gelisah dan membantah pula ujian yang dihadapi. Ganjaran mereka adalah kemurkaan dan blasan yang buruk.


So, dah nampak kan kalau kita sabar apa ganjarannya. Jom kita ramai-ramai belajar bersabar terus dan tingkat kan kesabaran.


 "Ya Allah kurniakan kami kesabaran dalam mengerjakan amal ibadat mentaati-Mu! Amiin."



Comments

Popular posts from this blog

2017

TANCUM

MENCIK MERECIK!