Drama Kacang Botol

Babak I

Dalam NSK , orang ramai sibuk shopping barang dapur... Tetiba bunyi tipon...
Mak : Hello...
Aku : Ello mak...
Mak : Awak buat apa?
Aku : Ada kat NSK ni.. nak cari barang masak..
Mak : Wah.. nak masak apa?
Aku : Ntah lah.. nak masak asam pedas ikan pari kot mak...
Mak : Sedapnya... (ada sendu + sedikit sedu di suaranya...)
Aku : Napa mak? mak demam ker?
Mak : Tak lah...... (lagi ada sendu...)
Aku : Selsema ker?
Mak : Tak.....(sendu dah jadi esakan kecil....)

Dalam hati aku : mak kenapa plak ni nangis2 nih...

Aku : Mak, kenapa mak...
Mak : Mak sedih tengok kacang botol nih.... (esakan lebih kuat...)
Aku : Kenapa plak? mana dapat kacang botol?
Mak : Tepi rumah lah, mak petik... tapi semua dh tua...banyak ni satu baldi..(cerita sambil nagis...)
Aku : Kenapa nya mak..ish..mak jgn lah nangis...kenapa ni mak....
Mak : Mak sedih tengok sbb teringat mak macam kacang botol ni..bila dah tua semua orang x nak..semua orang nak kacang botol yang muda, rangup, sedap... Kalau dah tua semua x nak, x hingin... ( Sedu + tangisan lebih deras...)
Aku : Mmmmmm.... mak...(Aku terkedu...)
Mak : Bapak dah dengan aktiviti sendiri, adik pon sama... semua x hiraukan kacang botol tua...

Adoii.... mak aku ni mesti kena rejection ni.. Bapak mesti x nak teman dia buat bisnes ni... Aku pon dah bergenang air mata dah ni...

Tetiba ...
Mak : Mak nak cakap tu jer, Mak Eton mana?
Aku : (Sambil kebingungan..) Ada, tido lagi...
Mak : Anak dara ni memang... si Totok mana? (Melet)
Aku : Tadi masa nak kuar tadi dia tengok TV..
Mak : Sore sapa tu?
Aku : Owh.. Nia ni.. dia tido rumah mlm tadi.. nak ikut indot balik...
Mak : Yelah.. (sedikit sendu lagi...)
Aku : Mak jgn lah sedih sgt......
Mak : ( Dalam sendu..) Ni nak citer...Anti kol, jmput kekah Iris... ( sedu..)
Aku : Mak dtg tak?
Mak : Ntah lah..bapak tu bukan nak kalau ajak gi mana2.... Asik aktiviti dia jer...

Hah!!! Kan aku dah agak dah.. mesti bapak x nak ikut dia nih... Sedihlah tu sebb bila bapak terpaksa ikut, bapak x bercakap ngan mak...

Babak II

Dalam ofis, dlm mata tgh layu2, telefon berbunyi..Kringggg....
Aku : Hello, apasal?
Adi : Weh.. (ketawa2).aku dh cakap ngan mak ko...
Aku : Apa cer?
Adi : Mak ko dah ketawa...

Nengok...sebel deh... bila Adi kol, dia dh gelak2...

Aku : Aku dah kata dah...dia dh ok lah tu..
Adi : Aku tanya mak, apa cer pastu mak ketawa je weh..
Aku : Mak x cakap pape ker?
Adi : Aku tanya lah ..Apa ni mak, drama kacang botol nih... Mak ketawa je...Cam gelihati sgt...
Aku : Herm.. dah nangis kat aku semalam...hari ni gelak tawa ngan ko...
Adi : Mak kata, cerita nanti bila jumpa, x best citer dalam tipon...

Erk.... siut jer.... nak bergosip lagi... Haih.. mmg lah aku ni Channel Citra... Sesuai lah Adi Channel Warna...
tapi aku terpikir... bestnya kalau aku dapat cuti lama teman mak je kan...
Isk...tetiba je aku sebak.....

Comments

Popular posts from this blog

2017

TANCUM

MENCIK MERECIK!